اطلاع‌رسانی:

بازدید و رونمایی رئیس جمهور از محصولات اپتیکی و کوانتومی ستاد اپتیک و کوانتوم در خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT)

رئیس جمهور در جریان نظارت ستادی بر معاونت علمی ریاست جمهوری، از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان «خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT)» به عنوان شعبه مرکزی خانه‌های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی مستقر است، بازدید کرد.

بیش از 689 شرکت در فضایی به وسعت 3 هزار و 500 متر مربع، بیش از 2 هزار کالای نوآورانه و دانش‌بنیان را در بخش‌های بخش دام و طیور، خوراک و تغذیه، ماشین‌آلات کشاورزی، بخش حمل و نقل، آب و انرژی، ساختار شهر هوشمند، ساختمان و خانه هوشمند، برق و الکترونیک، مواد پیشرفته و پلیمر، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌الات الکترونیک، دارو و سلامت، تجهیزات پزشکی، گیم و انیمیشن، صنایع خلاق و صنایع دستی در این مرکز به نمایش گذاشته‌اند.
خانه نوآوری و فناوری iHiT با هدف 1- ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری، تجاری‌سازی و صادرات فناوری‌های دانش‌بنیان از قبیل شوروم کالاها و دستاوردهای دانش‌بنیان، تامین فضای کار اختصاصی، فضای کار اشتراکی و اتاق‌های جلسات، 2- ارائه خدمات نرم‌افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استانداردها و مجوزهای فروش، 3- حمایت از توسعه بازار خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار توسعه بازار داخلی و 4- به کارگیری و تعامل موثر با کارگزاران صادراتی، شرکت‌های مدیریت و صادرات راه‌اندازی شده و تسهیل فرآیند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهی توسعه بازار بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی توانمندی دانش‌بنیان داخلی در بازارهای بین‌المللی از جمله ماموریت‌های اصلی آن است.
در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در رتبه 15 تولید علم، رتبه 5 نانوتکنولوژی، رتبه 8 علوم شناختی، رتبه 10 تکنولوژی، رتبه 18 هوش مصنوعی و رتبه 13 سلول‌های بنیادی در جهان قرار دارد.
تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور 9 هزار و 599 شرکت است که در سال 1401 تعداد این شرکت‌ها 8 هزار و 260 و در سال 1400 برابر با 6 هزار و 632 واحد بوده است. 4 هزار و 397 شرکت نیز درخواست خود را برای ثبت به عنوان شرکت دانش‌بنیان ارائه کرده‌اند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این سامانه با تاکید بر اهمیت نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور گفت: خوشبختانه رشد قابل توجه شرکت‌های دانش بنیان زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است که معاونت علمی و فناوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری در فارغ‌التحصیلان ایفا کند.
دکتر علی اسفندیار دبیر ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوانتوم در نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان با حضور رئیس‌جمهور برای نخستین بار از دستگاه‌های حوزه کوانتومی رونمایی کردند.
دستگاه‌هایی که رونمایی شدند عبارتند از دستگاه تولید کننده اعداد تصادفی کوانتومی که قابلیت ایجاد اعداد تصادفی به شیوه کوانتومی را دارند، لیزرهای مخصوص ساعت‌های اتمی که دارای پهنای فرکانس باریک هستند و قابلیت به دام انداختن اتم‌ها را دارند. در آخر دستگاه امن مخابرات کوانتومی با ارتباط امن ۵۰ کیلومتری که با هدف نهایی ایجاد ارتباط امن بین دو شهر تهران و اصفهان معرفی شد.

//isti.ir/ZhYx