اطلاع رسانی

مسابقه ملی تز من در سه دقیقه به‌منظور شناسایی و حمایت از پایان‌نامه‌های برتر حوزه اپتیک و کوانتوم در دوره‌های تحصیلات تکمیلی

اطلاعیه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم درمورد مسابقه ملی تز من در سه دقیقه

مسابقه «تز من در سه دقیقه» یک رویداد آکادمیک در راستای به چالش کشیدن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است که اولین بار در دانشگاه کوئینزلند (The University Of Queensland) استرالیا برگزار شد و مورد استقبال شدید مخاطبان قرار گرفت. از آن پس این رویداد در بیش از 900 دانشگاه مختلف در 85 کشور دنیا با اهدافی نظیر حمایت‌های مالی، شبکه‌سازی، افزایش مهارت ارائه پژوهشگران، ترویج علوم دانشگاهی در سطح جامعه برای افراد غیرمتخصص ، افزایش مهارت برقراری ارتباط و افزایش اعتماد به نفس اجرا شد. در این مسابقه دانشجویان و فارغ التحصیلان تزهای خود را به زبانی کاملا ساده و قابل درک برای افراد غیرمتخصص و در زمان کوتاهی ارائه می‌­دهند.

ستاد توسعه فناور‌ی‌های اپتیک و کوانتوم به منظور ایجاد نشاط علمی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این مسابقه را برای اولین بار در ایران میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه‌های اپتیک، فوتونیک، لیزر، پلاسما و کوانتوم برگزار کرد.

 فراخوان این مسابقه ابتدای آذر ماه 1402 از طریق سایت و شبکه‌های مجازی ستاد منتشر گردید و همچنین پوستر فراخوان در دانشگاه و دانشکده‌های مربوط به موضوع مسابقه نصب شد. شرکت‌کنندگان موظف بودند تا ارائه‌های خود را در قالب یک اسلاید و حداکثر زمان سه دقیقه ضبط نموده و فایل خروجی را  در فرمت mp4 از طریق شبکه‌های مجازی ستاد برای شرکت در مسابقه ارسال نمایند. مهلت ارسال فایل‌ها به علت عدم استقبال دانشجوها و پژوهشگران بعد از دو مرتبه تمدید، در پایان سال 1402 به اتمام رسید.

به منظور داوری فنی، فایل‌های ارسال شده شرکت‌کنندگان ابتدا به دو دسته­‌ی اپتیک و کوانتوم تقسیم شدند و توسط کارگروه مربوطه ستاد مورد داوری قرار گرفتند. تمامی فایل‌های ارسالی شرکت‌کنندگان توسط داوران ستاد به دقت بررسی و داوری شد، سرانجام ارائه‌ها بر اساس معیارهایی نظیر میزان ارتباط موضوع پایان‌نامه با ارائه، بیان اهمیت موضوع، بیان شیوا و روان و طراحی مناسب اسلاید از 1 تا 35 امتیاز‌دهی شدند.

پس از اتمام داوری و امتیازدهی و بررسی سطح ارائه‌ها مطابق نظر داوران و کارشناسان ستاد به علت شکل نگرفتن فضای رقابتی به نحوی که مطابق اهداف وانتظارات ستاد بود، مرحله دوم این مسابقه  لغو شد.

علیرغم لغو مرحله دوم مسابقه، ستاد از 12 نفر اول این مسابقه که ارائه‌های قابل قبولی داشتند و امتیاز بالاتری نسبت به سایر شرکت‌کنندگان کسب کردند، به تناسب کیفیت ارائه‌ها و امتیاز آنان با تقدیم جوایز نقدی تقدیر نمود.

همچنین ستاد در نظر دارد این مسابقه را مجددا سال جاری با جدیت و تبلیغات بیشتری اجرا نماید تا دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه بتوانند در محیطی رقابتی و پر نشاط با یکدیگر رقابت کرده و طرح‌های برتر مورد حمایت ستاد قرار بگیرند.

//isti.ir/Z2my