اطلاع‌رسانی:

گزارش عملکرد سالیانه ستاد اپتیک و کوانتوم

ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوانتوم ذیل مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سال 1402 به عنوان اولین سال تاسیس خود، سعی کرده است تا رسالت خود در حوزه های ترویج، الگوسازی، مساعدت در اکتساب و توسعه فناوری برای مخاطبین دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان را در حد بضاعت انجام دهد.

در دهه های اخیر، جایگزینی فناوری‌های مبتنی بر نور با فناوری‌های کلاسیک الکترونی و کابلی و از سوی دیگر افق های بسیار نوید بخشی از فناوری‌های کوانتومی به عنوان یک فناوری متحول کننده مطرح شده‌اند. ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم ذیل مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سال 1402 به عنوان اولین سال تاسیس خود، سعی کرده است تا رسالت خود در حوزه‌های ترویج، الگوسازی، مساعدت در اکتساب و توسعه فناوری برای مخاطبین دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان را در حد بضاعت انجام دهد.

در زمینه فناوری‌های مربوط به اپتیک، فوتونیک، لیزر و پلاسما، بلوغ و به روز رسانی فناوری‌های موجود جهت ورود به بازار و خلق ثروت، هدف گذاری شد و بدین منظور تکمیل پروژه‌های تقاضا محور در اولویت حمایت قرار گرفت. بنابراین در سال جاری، ستاد بر تکمیل پروژه‌های جاری، تعریف بخش دیگر از پروژه‌های لبه فناوری و برگزاری رویداد‌های بین المللی همت خواهد گمارد. اما در کشور عزیزمان ایران، در حال حاضر فناوری‌های کوانتومی در مرحله ایجاد و توسعه زیست بوم فناوری است و لذا تربیت نیروی انسانی خبره، برگزاری رویدادها و کنفرانس‌ها به همراه ترغیب و تجهیز زیرساخت‌های آزمایشگاهی نیاز ضروری به نظر می‌رسید. به همین جهت ستاد کوشید تا شناخت کافی از پژوهشگران بالفعل و بالقوه برای ورود به حوزه فناوری های کوانتومی را کسب کند و با توجه به زیرساخت‌های پیشرفته و دقیق مورد نیاز این فناوری، هماهنگی و همگرایی لازم بین نهادهای ذینفع این فناوری ایجاد نماید.

در سـال آتی به سرانجام رسـاندن پروژه های تجهـیز آزمایشگاهی، ایجاد نظام دقیق ارزیابی طرح‌ها و ایجاد همکاری‌های ماموریت محور مشترک داخلی و بین‌المللی در کانون توجه قرار خواهد گرفت. در این راستا بهره گیری از خرد جمعی و نقطه نظرات ارزشمند نخبگان دانشگاهی، خبرگان کارآفرینی و فناوری، نیروی محرکه و ضامن بازدهی هر چه بهتر تلاش‌های ستاد خواهدبود. با توجه به اهمیت این اصل، ستاد توسعه فناوری اپتیک و کوانتوم همواره آماده دریافت ایده‌ها، نظرات و پیشنهادهای اندیشمندان در حوزه علم، فناوری و نوآوری با رویکردی نوین، سازگار با مختصات کشور و مسئله محور است. ضمن آرزوی سالی پر بار و پر رونق برای زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، امید است در سال جاری به عنوان سال مشارکت مردمی، اندیشمندان دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان، با از خودگذشتگی و دور اندیشی، ما را در تحقق اهداف و به ثمر رساندن آرمان‌ها یاری رسانند.

برای دریافت فایل گزارش سالیانه این ستاد بر لینک کلیک نمایید.

فایل ها

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
//isti.ir/Z5Qy