اطلاع‌رسانی:

برگزاری مدرسه یک روزه رایانه کوانتومی ابررسانا در دانشگاه خوارزمی

مدرسه یک روزه رایانه کوانتومی ابررسانا پنجشنبه 26 بهمن 1402 با حضور بیش از صد نفر از علاقمندان و فعالین حوزه فناوری‌های کوانتومی در محل دانشگاه خوارزمی تهران و با همکاری مرکز تحقیقات فناوری‌های کوانتومی ایران برگزار شد. طی این رویداد 7 نفر از متخصصین نظری و تجربی در زمینه رایانه‌های کوانتومی ابررسانا به ارائه مباحث این حوزه پرداختند.

در این رویداد ابتدا طی مراسم افتتاحیه، جناب دکتر مجلس‌آرا، ریاست دانشکده فیزیک دانشگاه خوارزمی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، بر اهمیت فناوری‌های کوانتومی در کشور و لزوم توجه دانشگاه‌ها به این موضوع تأکید کردند و در ادامه به معرفی رویداد و سخنرانان مدرسه پرداختند. ایشان هم‌چنین تجربه برگزاری رویدادهای یک یا چند روزه این‌چنین را بسیار موفق دانستند. در ادامه و در نوبت صبح سه سخنران اول به ایراد سخنرانی در مورد مبانی نظری رایانه‌های کوانتومی ابررسانا پرداختند. سپس در نوبت عصر چهار سخنران بعدی، موضوعات تجربی مربوط به ساخت و پیاده‌سازی رایانه‌های کوانتومی ابررسانا را بیان کردند.

در سخنرانی اول، دکتر سیدمجتبی طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، بحث «الکترودینامیک کوانتومی مداری» را به عنوان فرمولبندی لازم برای بررسی تحولات مدارهای کوانتومی ابررسانا تشریح کردند. همچنین به معرفی ابزارهای نظری پایه از اپتیک کوانتومی، اطلاعات کوانتومی و ابررسانایی پرداخته و در انتها انواع مدل‌های کیوبیت ابررسانا را بررسی نمودند.

در سخنرانی دوم، دکتر محسن اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مدیرعامل مرکز تحقیقات کوانتومی ایران، به بررسی «پدیده‌های کوانتومی در مدارهای ابررسانایی» پرداختند. ایشان ضمن این ارائه به مروری بر پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه پرداختند و موضوعاتی از قبیل جفت‌شدگی نور و ماده، نحوه تشکیل اتم مصنوعی، نوسانات رابی و ... را مورد بحث قرار دادند.

در ادامه و در آخرین سخنرانی نوبت صبح، دکتر حسام زندی، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر، به ایراد سخنرانی با موضوع «طراحی و شبیه‌سازی مدارهای رایانه‌های کوانتومی ابررسانا» پرداختند. ایشان در این ارائه ابزارهای محاسباتی و شبیه‌سازی مورد استفاده در این زمینه از قبیل JSpice 3، Qiskit Metal و ... معرفی کردند و پارامترهای مهم شبیه‌سازی از جمله پارامتر مواد را مورد بحث قرار دادند.

در نوبت عصر، مدرسه رایانه‌های کوانتومی ابررسانا با چهار سخنرانی دیگر با عناوین «ساخت مدارات ابررسانایی» توسط دکتر بهاره رحمتی (مرکز تحقیقات فناوری‌های کوانتومی)، «مشخصه‌یابی و اندازه‌گیری کوانتومی» توسط دکتر سیدایمان میرزایی (دانشگاه تربیت مدرس)، «نویزهای کوانتومی و برطرف کردن آن‌ها» توسط دکتر سیدمحمدحسن هل‌اتایی (دانشگاه شهید بهشتی) و «محاسبات کوانتومی مقاوم به خطا توسط کیوبیت ابررسانا» توسط دکتر مازیار میررحیمی (موسسه اینریا پاریس) ادامه پیدا کرد. همچنین در پایان یک چالش طراحی مدار ابررسانایی توسط مجریان مراسم مطرح شد و این رویداد یک روزه خاتمه یافت.

//isti.ir/ZgXx