اطلاع‌رسانی:

توسعه حسگرهای کوانتومی چندگانه در مقیاس اتمی

توسعه استراتژی‌های حسگری کوانتومی جهت اندازه‌گیری‌های با دقت فوق‌العاده و تحلیل‌های ساختاری پیچیده در قلب فناوری‌های کوانتومی قرار دارد.

اگرچه استراتژی‌هایی برای افزایش دقت حسگری با استفاده از منابع کوانتومی، مانند درهم‌تنیدگی بین حسگرها، به وفور نشان داده شده‌اند، از همبستگی سیگنال در بین حسگرهای کوانتومی به ندرت استفاده شده است.

 اخیرا محققان روش حسگری جدیدی را توسعه داده‏اند که از همبستگی سیگنال بین چندین حسگر کوانتومی برای تشخیص سیگنال‌های همپوشانی از اهداف چندگانه استفاده می‌کند که با حسگرهای منفرد قابل تفکیک نیستند. آنها رویکرد جدیدی برای تجزیه و تحلیل ساختاری در مقیاس اتمی با استفاده از یک سیستم حسگرچندگانه مبتنی بر فناوری کوانتومی حالت جامد ارائه کرده‏اند. نویسندگان توانایی همبستگی اندازه‌گیری‌های چندین حسگر را برای دستیابی به حساسیت و رزولوشن بی‌سابقه در بررسی ساختار اتمی مواد نشان داده‌‏اند.

روش پیشنهادی با بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم‌های کوانتومی، مانند زمان‌های همدوسی طولانی و حساسیت بالا به اغتشاش‌های خارجی، یک راه حل امیدوارکننده برای پیشرفت در حوزه تصویربرداری و مشخصه‏یابی در مقیاس نانو ارائه می‌کند. نتایج گزارش‌شده در این مقاله راه را برای فرصت‌های جدیدی در علم مواد، شیمی و سایر زمینه‌هایی که نیاز به تحلیل ساختاری دقیق در سطح اتمی دارند، هموار می‌کند.

منبع خبر

//isti.ir/ZFSx