اطلاع‌رسانی:

سد هزار کیوبیت شکسته شد

آی‌بی‌ام (IBM) اولین تراشه کوانتومی ۱,۰۰۰ کیوبیتی را ساخت. این شرکت جدیدترین تراشه عظیم خود را معرفی کرد - و بر روی توسعه تراشه‌های کوچک‌تر با رویکردی جدید برای "اصلاح خطا" تمرکز خواهد کرد.

سال‌ها است که IBM نقشه راه محاسبات کوانتومی را دنبال می‌کند که تقریباً هرسال تعداد کیوبیت‌ها را دو برابر می‌کرد. تراشه‌ای که در 4 دسامبر رونمایی شد به نام Condor دارای 1121 کیوبیت ابررسانا است که در یک الگوی لانه زنبوری چیده شده‌اند. این دستگاه از دیگر ماشین‌های رکورددار خود، از جمله یک تراشه 127 کیوبیتی در سال 2021 و یک تراشه 433 کیوبیتی در سال گذشته، پیروی می‌کند. کامپیوترهای کوانتومی وعده انجام محاسبات خاصی را می‌دهند که خارج از دسترس کامپیوترهای کلاسیک است. آن‌ها این کار را با بهره‌برداری از پدیده‌های کوانتومی منحصربه‌فرد مانند درهم‌تنیدگی و برهم‌نهی انجام می‌دهند، که به چندین کیوبیت اجازه می‌دهد در چندین حالت جمعی به طور هم‌زمان وجود داشته باشند.

به عنوان بخشی از روش جدید خود، این شرکت همچنین از تراشه‌ای به نام Heron رونمایی کرد که دارای 133 کیوبیت است، اما با نرخ خطای کم‌سابقه، سه برابر کمتر از پردازنده کوانتومی قبلی خود.

 

لینک خبر.

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
//isti.ir/Zzux