اطلاع‌رسانی:

هند، بازیگری اساسی در زیست بوم فناوری‌های کوانتومی در آینده‌ای نزدیک

رشد سریع جایگاه هند در علم و فناوری های کوانتومی خصوصا طی سالهای 2022-2023 نوید بخش حضور زودهنگام هند در بین تعیین کنندگان این حوزه از دانش در جهان است.

جنبه های مختلف ابتکارات دولتی، پیشرفتهای آکادمیک، همکاری های بین المللی، درگیرسازی بخش خصوصی، زیست بوم کمک نوآورها و همچنین جایگاه مراکز عام المنفعه در پیشرفت این حوزه در هند قابل بررسی و تحلیل می باشد.

ابتکارات دولتی

دولت هند توسعه علم و فناوری های کوانتومی را در سه جبهه موازی سرمایه گذاری های بزرگ، توسعه همکاری های استراتژیک و همچنین تمرکز بر فراهم آوری زیرساخت ها و تربیت نیروهای نخبه دنبال می کند. ابتکارات و دستاوردهای زیادی از طرف دولت در این بخش مبین انگیزه قوی کشور هند در تصاحب جایگاه یک جلودار جهانی در این زمینه و انگیزه شدید آنها در به خدمت در آوردن این زمینه نوظهور در راستای منافع اقتصادی و استراتژیک کشور است، مواردی مانند:

ماموریت ملی فناوری و کاربردهای کوانتومی با سرمایه گذاری حدود 960 میلیون دلار، پرچمدار ابتکارات دولتی با هدف توسعه فناوری های کوانتومی شامل محاسبات و مخابرات کوانتومی است. هدف این ماموریت با پیاده سازی یک پردازنده 50 کیوبیت و همچنین شبکه مخابراتی کوانتومی کمی سازی شده است.

تشدید تحقیق و توسعه در حوزه کوانتوم محور دیگر فعالیت های دولت با تزریق سرمایه و اجرای حمایت های قانونی، مالی و زیرساختی از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سرتاسر شبه قاره هند است. زمینه های محاسبات کوانتومی، سنجش کوانتومی، مواد کوانتومی و مخابرات کوانتومی از این حمایت ها برخوردار هستند.

مراکز تحقیقاتی هند نیاز به همکاری با جلوداران جهانی صنعت دارند و دولت هند در نقش فراهم آوری، مانع زدایی و سرعت بخشی به چنین همکاری هایی بر آمده است. این مشارکت با هدف تقویت مهارت همکاری های چندملیتی و به نتیجه رساندن آن به نفع توانمندی های تحقیق و نوآوری کشور هند صورت می پذیرد.

تقویت منابع انسانی متخصص مورد نیاز، پایه مهم دیگری برای تحول در فناوری کوانتومی است که دولت هند با درک آن، با سرمایه گذاری و تمرکز بر توسعه درس های تخصصی و برنامه های آموزشی و افزایش فرصت های پژوهشی در علوم کوانتومی به دنبال تحقق آن است.

تقویت زیرساخت ها شامل تجهیز آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کوانتومی و همچنین تسهیل ایجاد یک محیط روان برای توسعه تکنولوژی، محور دیگر سرمایه گذاری های دولت هند برای بهبود وضع تحقیق و نوآوری در حوزه کوانتوم است.

کشور هند با تمرکز بر تحقیق و توسعه، تنظیم چارچوب های قانونی، تعیین استانداردهای جهانی و تسریع معاوضه دانش، با هدف بهبود توانمندی کوانتومی خود، سعی در توسعه مشارکت های استراتژیک بین المللی دارد.

فراهم آوری سرمایه و پشتیبانی زیرساختی دولت هند از جوانه های کمک نوآور در زیست بوم کشور هند، ابزار دولت برای توجه و حمایت از آنهاست. این تمرکز بر کمک نوآورهای کوانتومی منجر به ظهور یک منظره پویا از کمک نوآورها در حوزه محاسبات، مخابرات و رمزنگاری کوانتومی شده است.

تنظیم چارچوب های قانونی و تنظیم گری برای حل نگرانی ها در رابطه با حفظ مالکیت اختراع، امنیت داده ها و انتقال تکنولوژی کمک دیگری از دولت هند در جهت توسعه و نوآوری فناوری های کوانتومی در هند است.

نیروی نظامی هند شامل ارتش و نیروی دریایی با واکاوی تکنولوژی های کوانتومی به دنبال کاربردهایی در حوزه مخابرات امن و حسگرهای فوق دقیق کوانتومی هستند. این کاربردهای نظامی شار سرمایه در این حوزه ها را افزایش داده و منجر به تحولات مثبت زیادی در این زمینه شده است.

ابتکارات آکادمیک در حوزه فناوری کوانتومی

مراکز آکادمیک هند نقش کاربردی مهمی در پیشرفت فناوریهای کوانتومی در هند بازی کرده اند. جلودار این سیستم، موسسه هایی آکادمیک شامل موسسه هندی علم بنگالورو (IISc)، موسسه هندی تحقیق و آموزش علم (IISERs)، موسسه های هندی فناوری (IITs) که دارای شعبه های محلی مختلفی هستند، می باشند و سهم تعیین کننده ای در تحقیقات در زمینه های محاسبات، مخابرات، سنجش و مواد کوانتومی دارد. این ابتکار عمل ها منعکس کننده تمرکز جدی هند بر روی توسعه یک سیستم آکادمیک بنیادی قوی در فناوری های کوانتومی برای تسهیل توانمندی های تحقیقاتی و همکارهای جهانی هستند.

بخش خصوصی بومی

حداقل پنج شرکت بزرگ هندی شامل Coforge، HCL Technologies، Infosys، Tata Consultancy Services (TCS) و Tech Mahindra در زمینه های تحقیق و توسعه فناوری های کوانتومی فعال هستند. این شرکت ها مشغول تحقیق و توسعه، فراهم آوری مشارکت با موسسات آکادمیک و سرمایه گذاری در آزمایشگاه های محاسبات کوانتومی هستند.

کمک نوآورهای هندی در زمینه فناوری های کوانتومی رشد بزرگی را تجربه کرده اند و هر ساله تعداد جدید شرکت جدید در این حوزه سر بر می آورند. هرچند تعدادی از آنها از دوره پیشرفت خارج شده اند اما در حال حاضر حدود 20 شرکت فعال و در حال رشد هستند. این کمک نوآورها بر روی جنبه های مختلف فناوری های کوانتومی از جمله محاسبات، مخابرات و رمزنگاری کوانتومی تمرکز دارند. آنها با هدف گسترش پاسخ های خلاقانه در حوزه گسترده ای از صنعت شامل اقتصاد، سلامت و لجستیک، پیشرفت ها در حوزه فناوری های کوانتومی را اهرم می کنند. برخی از آنها روی سکوهای نرم افزاری جهت دسترسپذیرتر کردن محاسبات کوانتومی کار میکنند و برخی کاربردهای عملی مانند شبکه مخابراتی امن و الگوریتم های بهینه سازی را کاوش میکنند.

حضور بخش خصوصی شامل شرکت ها و کمک نوآورها ترقی جالب توجهی در چشم اندازهای کوانتومی هند به وجود آورده است. این واحدها علاوه بر شراکت در پیشرفت فناورانه هند فرصت های شغلی و رشد اقتصادی فزاینده در زمینه نوظهور فناوری های کوانتومی به وجود می آورند. همچنین شراکت آنها با واحدهای دولتی، موسسات آکادمیک و سازمان های تحقیقاتی، برای تولید یک زیست بوم کوانتومی مستحکم در هند گریزناپذیر هستند.

همکاری های بین المللی

پیشرفت هند در فناوری های کوانتومی با مشارکت های بین المللی با کشورهایی مانند امریکا، فنلاند، اتحادیه اروپا و دیگر مراکز در دنیا شتاب فزاینده ای به خود گرفته است. از نمونه های برجسته این همکاری می توان به پروژه های آزمایشگاه کاربردهای پردازش کوانتومی با همکاری مرکز خدمات وب آمازون و همچنین یک مرکز شبکه مجازی با تمرکز بر پردازش کوانتومی با کشور فنلاند اشاره کرد. کمپانی چندملتی مانند Capgemini، Fujitsu، IBM، NTT Data و Samsung ضمن حضور پررنگ در زیست بوم کوانتوم کشور هند، در رشد کشور در این فناوری ها مشارکت جدی دارند. این پیمان های همکاری نتنها باعث رشد هند در زمینه کوانتوم می شوند بلکه نقشی حیاتی در معاوضه دانش، تسهیم منابع و پیشرفت های مشترک در تحقیق و کاربردهای کوانتومی دارند.

مراکز غیرانتفاعی کوانتومی

پنج مرکز غیرانتفاعی کوانتومی مهم در هند مشغول به تسهیل و تسریع در تحقیق، آموزش، همکاری صنعتی در حوزه فناوری کوانتومی هستند تا سهم خود در ایجاد یک زیست بوم آماده به کار کوانتومی را ایفا کنند.

و دست آخر

دست آخر، سالهای 2022 و 2023 را می توان نقطه عطفی در سفر کوانتومی کشور هند به حساب آورد. حمایت های سنگین دولتی، پایه گذاری های مستحکم آکادمیک، همکاری های استراتژیک بین المللی، ورود پویای بخش خصوصی و زیست بوم پشتیبان کمک نوآورها و مراکز غیرانتفاعی همه و همه نویدبخش جایگاه رهبری هند در این انقلاب جهانی کوانتومی در آینده ای نزدیک دارند.

//isti.ir/ZDyx