امضا تفاهم‌نامه مشترک میان ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

یکی از رسالت‌های اصلی ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم گسترش و توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با حوزه کاری خود در بین دانش آموزان و یا به عبارتی ترویج این علوم و فناوری در بین آینده‌سازان کشور می‌باشد. به همین منظور و با مذاکرات اولیه صورت گرفته با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تفاهم‌نامه‌ای در خصوص همکاری‌های دوجانبه جهت همکاری و مشارکت در انجام فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و پژوهشی مرتبط با علوم اپتیک، فوتونیک، لیزر و کوانتوم و برگزاری رویدادهای علمی مختلف به‌ویژه کارسوق‌های علمی، پژوهشی در راستای شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان دانش‌آموزی با ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم تدوین گردید. جلسه امضای این تفاهم‌نامه با حضور دبیر محترم ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و ریاست محترم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و کارشناسان هر دو نهاد به میزبانی سمپاد برگزار شد .

در  این جلسه به جامعه آماری 125 هزار دانش‌آموزی و هدف سازمان سمپاد در جهت هدایت آن‌ها به سمت رشته‌های اولویت‌دار کشور از راه‌های گوناگون و علی‌الخصوص برگزاری کارسوق‌های مختلف به‌منظور خارج شدن از محیط صرف آموزش محور به سمت پژوهش محوری و اهمیت این کارسوق‌ها برای سازمان اشاره شد.

در ادامه  کارشناسان ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم ضمن تشکر و قدرانی از نظم، درایت و خوش‌سلیقگی مسئولین سمپاد و سایر عوامل دست‌‌اندرکار برگزاری کارسوق‌ها و سایر رویدادهای مشابه، به توانایی‌های این ستاد درزمینه شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزی و ارتقا سطح علمی مدیران و دبیران این سازمان با برگزاری کارسوق‌ها و سایر رویدادهای مختلف آموزشی، علمی و پژوهشی اشاره و آینده تعامل و همکاری این دو نهاد با یکدیگر را بسیار روشن پیش‌بینی نمودند.

در ستاد های توسعه فناوری معاونت علمی فناوری، ترویج و تربیت نیروها و استعدادها توجه ویژه ای وجود دارد. پر واضح است که نقطه شروع و ماده اولیه بسیاری از اتفاقات آتی در حوزه پژوهش و فناوری کشور که بعدها در دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد دانش آموزان و استعدادهای دانش‌آموزی امروزه که درواقع سرمایه‌های این کشور هستند،؛ می‌باشد. در ادامه ابراز امیدواری شد که  برای خروج از آموزش محض و ورود به دنیای فناوری، این تفاهم‌نامه  نقطه آغازی برای توسعه علوم و فناوری‌های اپتیک، لیزر، پلاسما، فوتونیک و کوانتوم باشد و همچنین امکان توسعه برنامه‌های موفق اجرا شده در این تفاهم‌نامه به مدارس سراسر کشور و توجه به عدالت آموزشی به‌منظور بهره بری حداکثری تمامی دانش‌آموزی کشور از پتانسیل‌های موجود نیز تأکید شد.

در ادامه برنامه ریاست محترم سازمان ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به مسئولین ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و تشکر از مسئولینی که در تدوین این تفاهم‌نامه نقش بسزایی داشتند، اظهار امیدواری به شکوفایی این تفاهم‌نامه کردند. ایشان بیان نمودند که کارسوق‌ها در جهت تربیت و هدایت دانش آموزان در جهت‌های  مختلف برگزار می‌گردد  که منجر به تحقق شعار اصلی این سازمان یعنی "هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری" و ۲۵ شایستگی از جنس دانش، مهارت، نگرش و منش شخصیتی می‌شود. وی اشاره کرد: وظیفه سمپاد در دو دوره شش ساله تربیتی این است که این ۲۵ شایستگی را تقویت کند که یکی از ابزارهایمان برای این امر برگزاری فوق برنامه درسمپاد است و یکی از این شایستگی‌ها تقویت کار گروهی و شبکه‌سازی است. ازآنجاکه پیدا نکردن نفرات شبیه به خود، یکی از دلایل مهاجرت بچه‌ها و حتی بزرگسالان است، تقویت شایستگی کار گروهی و شبکه‌سازی می‌تواند مانع از مهاجرت در بین دانش آموزان سمپادی‌ شود و درواقع دانش آموزان احساس می‌کنند نفرات شبیه به خود آن‌ها در اطرافشان و برای انجام کار مشترک کم نیست و این شبکه‌سازی می‌تواند با امر مهاجرت مقابله کندایشان در ادامه به بیان تجربیات موفق در برگزاری دو دوره قبلی کارسوق لیزر و کوانتوم که در آن 3218 دانش‌آموز در 15 استان کشور شرکت کرده پرداختند و درزمینهٔ برگزاری سومین دوره کارسوق لیزر و کوانتوم با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم اظهار خوشحالی نمودند تا با تعامل سازنده به فضایی برای رسیدن به شایستگی‌های مدنظر این سازمان برسند.

در پایان با امضا طرفین این تفاهم‌نامه وارد فاز اجرایی گردید.

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
//isti.ir/ZUvx