اطلاع رسانی:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست عمومی مجمع فناوری های آینده، بر اهمیت دنیای فناوری¬های کوانتومی تاکید کرد

هفته گذشته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه فناوری¬های آینده، به همراه محققان، کارشناسان و رهبران تجاری، سخنرانی مهمی درباره اهمیت فناوری‌های کوانتومی در شکل‌دهی آینده روسیه ارائه کرد.

هفته گذشته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه فناوری­های آینده، به همراه محققان، کارشناسان و رهبران تجاری، سخنرانی مهمی درباره اهمیت فناوری‌های کوانتومی در شکل‌دهی آینده روسیه ارائه کرد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که فناوری کوانتومی کلید کشف اسرار دنیای کوانتومی بوده و بهره برداری از پتانسیل عظیم آن برای پیشرفت بشر است. او در سخنرانی خود بر آمادگی محققان روسی برای مقابله با چالش­های علمی مرتبط با فیزیک و مکانیک کوانتومی تاکید کرد و راه را برای راهکارهای پیشگامانه هموار کرد. پوتین با تاکید بر  اهمیت تامین مالی تحقیقات بنیادی در این زمینه، حمایت بی دریغ خود از تعهد آنها را تایید کرد. او خاطرنشان کرد که فناوری‌های کوانتومی ذاتاً با دو انقلاب کوانتومی که در تاریخ اخیر رخ داده است، مرتبط هستند. این انقلاب ها  فناوری راه را برای توسعه فناوری محاسبات کوانتومی و کامپیوترهای کوانتومی هموار کرده است. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سیستم‌های محاسباتی امیدوارکننده در قالب راه‌حل‌های ترکیبی، حاصل از ادغام فناوری‌های کوانتومی و میکروالکترونیک ظاهر خواهند شد. همچنین ولادمیر پوتین اشاره کرد که " دنیای کوانتومی عجله ای برای افشای اسرار خود ندارد، اما محققان روسی آماده هستند تا با مشکلات علمی چالش برانگیز مقابله کنند و راه را برای ایجاد راه حل های پیشرفته باز کنند. بدون شک ما از تعهد آنها حمایت خواهیم کرد."

در ادامه سخنرانی گفته شد که:

"رشد تصاعدی ظرفیت محاسباتی در طول سال ها مشهود بوده است و کامپیوترها به طور فزاینده ای قدرتمند می شوند. موسسات روسی مانند Sberbank و Yandex گام های ستودنی در حوزه ابر رایانه برداشته اند و باعث ایجاد نوآوری در این زمینه شده اند. با این حال، تقاضا برای قدرت محاسباتی همچنان در حال افزایش است و توسعه راه حل های مستقل در فناوری های کوانتومی برای تقویت سیستم های هوش مصنوعی و مدل های شبکه عصبی برای روسیه ضروری است."

برای دستیابی به این هدف، رئیس جمهور پوتین بر اهمیت گسترش صنعت میکروالکترونیک داخلی نیز تاکید کرد. تلاش‌ها در ایجاد مراکز علم و فناوری، مانند مرکز Zelenograd، نقش اساسی در تقویت همکاری‌های تحقیقاتی و پیشرفت‌های فناورانه دارد. به عنوان مثال، خوشه فوتونیک بین بخشی مسکو (Moscow’s inter-sectoral photonics cluster)، به عنوان یک بستر مناسب برای مراکز تحقیقاتی، استارت آپ ها، کسب و کارها و دانشگاه ها برای همکاری در توسعه راه حل های جدید عمل می کند.

همچنین رئیس جمهور روسیه در حضور محققان و متخصصین حوزه فناوری های کوانتومی لازم دانستند که حمایت ها و اقداماتی در ارتباط با این تکنولوژی نو ظهور برای پیشرفت و مقابله با چالش­های علمی بشرح ذیل در نظر گرفته شود:

  • ایجاد یک خوشه کوانتومی در مسکو برای اجرای فناوری­های پیشرفته در زمینه­های مختلف را تقویت کند.
  • سرمایه­گذاری برای جذب محققان فناوری­های کوانتومی من­جمله برای جذب محققان جوان آینده دار

 که در خارج از کشور زندگی می­کنند.

  • حمایت مالی و معنوی از پروژه های تحقیقاتی فناوری­های کوانتومی که توسط محققان داخلی و خارجی روسی رهبری می­شوند.
  • افزایش بودجه برای حمایت از پروژه های ملی حوزه فناوری های کوانتومی.

و در انتها رئیس‌جمهور پوتین از همه شرکت‌کنندگان در مجمع فناوری‌های آینده قدردانی کرد و بر نقش‌های حیاتی سازمان‌هایی مانند روسکونگر ( Roscongress)، مرکز کوانتومی روسیه (Russian Quantum Centre)، روس اتم (Rosatom)، راه‌آهن روسیه (Russian Railways) و سایر شرکت‌های نوآوری محور، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها تاکید کرد. طوریکه همکاری بین این نهادها، همراه با پشتیبانی تخصصی آکادمی علوم روسیه، در پیشبرد علم و فناوری در روسیه مؤثر بوده است.

همچنین ایشان خاطر نشان کردند که با ادامه جهش کوانتومی روسیه، تعهد این کشور به فناوری های کوانتومی و حمایت آن از محققان و نوآوری، راه را برای آینده ای امیدوارکننده هموار می کند. صنعت کوانتومی پتانسیل ایجاد انقلاب در بخش‌های مختلف، از محاسبات گرفته تا ارتباطات و فراتر از آن را دارد و روسیه را در خط مقدم پیشرفت‌های فناوری جهانی قرار می‌دهد. به نظر می­رسد با چشم انداز و حمایت رئیس جمهور پوتین، روسیه آماده است تا گام های مهمی در دنیای کوانتومی و فراتر از آن بردارد.

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
//isti.ir/ZVyw